hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مخاطرات زیست محیطی در کمین دریاچه نمک قم

مخاطرات زیست محیطی در کمین دریاچه نمک قم

در حالی که یک سوم سال مردم قم با آلودگی هوا دست به گریبان هستند اما متاسفانه موضوع محیط زیست قم اصلا مد نظر مسئولان نیست و مدتی است که فاضلاب چرم شهر به سمت دریاچه نمک قم سرازیر می شود که به مرور دریاچه را آلوده می کند و از سوی دیگر سازمان صمت نیز درصدد بهره برداری معدنی از این دریاچه است که آن را به نابودی می کشاند.
رویداد ایران-زهره مهرنوروزی: مسئله روز به روز جدی تر می شود سازمان صنعت ، معدن و تجارت قم مصرانه سعی دارد منابع معدنی این تالاب فراشور را عملیاتی کند، سرمایه گذارش را دیده و کارفرما را هم مشخص کرده است اما سمن های محیط زیست که به اصل موضوع اشراف دارند معتقد هستند که برداشت از دریاچه آسیب های جبران ناپذیری را بر قم وارد می کند بویژه اینکه برداشت شورآبه از دریاچه قرار است به روش باز و تبخیری انجام شود، در همه اتفاقات ریز و درشتی که در شهرمان  رخ می دهد مسئله مهم نابودی دریاچه نمک قم اهمیتی ندارد نه برای مسئولان این شهر نه برای  اهالی رسانه و نه برای مردم قم  که از همه چیز بی خبرند البته نه اینکه بی خبر باشند بلکه به مسئولان خود اعتماد دارند و یقین دارند که آنها به مسئولیت خود به خوبی عمل می کنند، اما نمی دانند که در آینده ای نزدیک با برداشت معدنی از دریاچه چه مخاطرات زیست محیطی در کمین این شهر نشسته است.درست مثل  دریاچه نمک که احیا آن امروز به صدها میلیارد اعتبار نیاز دارد.
در گفتگویی که با مدیرکل محیط زیست قم سیدرضا موسوی مشکینی داشتیم  گفت: برخلاف ادعای شرکت بهره بردار هنوز یک برگه مطالعات زیست محیطی به اداره ما تحویل داده نشده است.
وی با اشاره به مخاطرات استحصال منابع به روش شورآبه ای تصریح کرد: روش پیشنهادی بهره بردار به صورت تبخیری رو باز است که این روش به دریاچه آسیب های جدی وارد کرده و سرعت تخریب دریاچه  بیشتر خواهد شد.
هم اکنون مردم قم یک سوم سال را با هوای آلوده به سر می برند بنا براین نیاز است  که مسئولان در تصمیمات خود مانند کاربری دریاچه نمک به سمت معدنی تجدیدنظر کنند.

این تالاب شور هم اکنون زیستگاه انواع پرندگان و جانوران است جدا از اینکه برای طبیعت قم وجود این دریاچه ضروری است، بنابراین تخریب این تالاب باعث برهم خوردن چرخه زیست محیطی شده و عواقب ناگواری را بدنبال خواهد داشت.
یکی از کارشناسان منابع طبیعی تصریح کرد: کمترین دخل و تصرف معدنی این دریاچه مخاطرات زیست محیطی زیادی را در پی خواهد داشت. چرا که بخش قابل توجهی  از تنظیم هوای قم در فصل های بسیار گرم سال  برعهده دریاچه نمک است.
وی با اشاره به آلودگی دریاچه نمک قم توسط فاضلاب چرم شهر تصریح کرد: متاسفانه موضوع محیط زیست قم اصلا مد نظر مسئولان نیست مدتی است که فاضلاب چرم شهر به سمت دریاچه نمک قم سرازیر می شود که به مرور دریاچه را آلوده می کند.
این کارشناس تاکید کرد: تاکنون هرجا که به طبیعت دست درازی کردیم زندگی خود ما آسیب دید ، جنگل ها و کوه ها را از بین بردیم توانش را پرداخت کردیم اجازه ندهیم این بلا را بر سر طبیعت قم بیاورند.
با توجه به ابن که در نشست خبری معاون اقتصادی استاندار گفته شده که هنوز برداشت معدنی از دریاچه جدی نیست و اولویت با گردشگری است اما در تازه ترین جلسه شورای معادن قم که به ریاست محسن بهشتی معاون عمرانی استاندار برگزار شد بار دیگر بر برداشت معدنی از دریاچه نمک مطرح شد و صدای معاون فنی محیط زیست قم که به موضوع اعتراض داشت در بین صدای نمایندگان معدن گم شد.
سوالی که خواستار پاسخگویی معاون عمرانی استانداری هستیم  این است که چرا در موضوع یک پروژه شهری که از توسعه زیر ساختی شهر محسوب می شود بطوری که  دیر ویا زود  به آن نیاز خواهیم داشت از سوی شما با جدیت دنبال می شود تا جایی که با کمترین دلیل علمی و فنی مانع از اجرای آن  می شوید، اما در مسئله ای تا به این حد حیاتی که آینده محیط زیست قم در معرض خطر جدی است ورود نمی کنید؟
به عنوان یک رسانه ای که توجیهات سرمایه گذار و بهره بردار را شنیده ام عنوان می کنم که تعریف کاربری و برداشت معدنی از این دریاچه در آینده ای نزدیک قم را با مخاطرات زیست محیطی  مواجه خواهد کرد.
اگر کمی دور اندیشانه اوضاع را بررسی کنیم و وضعیت 20سال آینده شهر را همین امروز ببینیم خواهیم دید که برداشت معدنی از این تالاب، قم را به شهری فوق کویری تبدیل خواهد کرد که سکوت در آن غیر ممکن است .
انتظار می رود که معاون عمرانی استاندار با کارشناسان آگاه به مشورت بنشیند و برای این دریاچه کاربری گردشگری تعریف کند تا این دریاچه مهم همچنان نقش محیط زیستی خود را ایفا کند. به نظر می رسد تا نابودی دریاچه نمک قم و شهر قم فاصله ای نیست. فاصله ای که  درصورت تداوم بی توجهی مسئولان استانی به این مهم کوتاه و کوتاه تر می شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد